Η Gamescom είναι η μεγαλύτερη, σε όγκο τουλάχιστον, έκθεση για videogames στον κόσμο. Η σύγκριση με την E3 είναι κάπως άχαρη αφού παρά τις δεκάδες χιλιάδες επισκεπτών στην αμερικανική έκθεση, εξακολουθεί να μην ανοίγει ο δρόμος για το κοινό. Το Tokyo Game Show προσφέρεται περισσότερο αφού και εκεί ανοίγουν οι πόρτες για το κοινό αλλά δεν τίθεται θέμα σύγκρισης σε απόλυτους αριθμούς, με τη συνηθισμένη διαφορά να αγγίζει τα 100.000 άτομα.
Η Gamescom έχει πάντα τις στιγμές της. Εταιρείες όπως η NCsoft την τιμούν σταθερά, ακόμη και αν αποφεύγουν την E3 για τους δικούς τους λόγους. Κάποιοι άλλοι, όπως η Nintendo, εμφανίζονται αλλά δεν το κάνουν και θέμα. Μεταξύ των “μεγάλων” η Sony έχει την πιο σταθερή προσέγγιση αφού ξέρει ότι η ευρωπαϊκή αγορά της φέρεται πολύ καλά, έχει δημιουργική δραστηριότητα επί ευρωπαϊκού εδάφους και αφήνει πάντα χώρο για ανακοινώσεις τίτλων και, ενίοτε, για μειώσεις τιμών στα συστήματά της. Έχει κάθε χρόνο βραδινή παρουσίαση, ακόμη και αν δεν έχει σχεδόν κανείς άλλος. Η Nintendo είχε, αν δεν κάνουμε λάθος, μόνο την πρώτη χρονιά και μάλιστα στα γερμανικά και η Microsoft έχει περάσει από διάφορα στάδια. Πότε της παρουσίασης, πότε της περίπου άτυπης μάζωξης μέσων για hands-on κ.α. Αυτό άλλαξε φέτος βέβαια αφού παρουσίασε κανονικά, όπως θα έκανε στην E3, ίσως πιο οργανωμένα από ότι έκανε στο παρελθόν στα ευρωπαϊκά events X0x. Αυτομάτως η Gamescom απέκτησε άλλο βάρος φέτος, κινούμενη λίγο προς τα πάνω, χωρίς όμως να ξεκολλήσει πλήρως από τη συνηθισμένη της θέση.
Φέτος έμεινε η εντύπωση πως προέκυψε “μάχη”. Μάχη για εντυπώσεις, μάχη για αποκλειστικότητες, για προβολή, αριθμούς και αβρότητες. Τραβήχτηκαν γραμμές στην άμμο και οι μεν κατέκριναν τους δε, δι’ αντιπροσώπου φυσικά. Οι gamers είναι οι πρώτοι που πέφτουν σε αυτού του είδους τα παιχνίδια. Το έχει η ιδιότητα μάλλον.
Για Sony και Microsoft έχουμε ήδη γράψει τις επί μέρους εντυπώσεις μας, τις οποίες και μπορείτε να βρείτε εδώ και εδώ. Η απλή πραγματικότητα είναι πως αν ψάχνετε για νικητή σε εντυπώσεις, αυτός δεν είναι παρά η Sony, και μάλιστα με τρόπο ακόμη πιο ξεκάθαρο από ότι στην E3 που μας πέρασε. Ο γράφων θεωρεί την παρουσίασή της την καλύτερη που έχει δει ποτέ από την εταιρεία, μετρώντας τόσο όσες αφορούν το PlayStation όσο και τις υπόλοιπες, για τις άλλες οικογένειες προϊόντων της ιαπωνικής εταιρείας. Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική όσο το PlayStation, όπως και τη δεκαετία του 1990, μεταβάλλεται όλο και πιο ξεκάθαρα σε κινητήριο δύναμη της εταιρείας καθώς εξακολουθεί να προσπαθεί να αποβάλλει διάφορα εσωτερικά προβλήματα που κουβαλά εδώ και χρόνια. Αν υπάρχει ένα σταθερό σημείο στήριξης λοιπόν, αυτό είναι το PlayStation. Και η Gamescom ήταν πραγματικό σημείο καμπής αφού ύστερα από θετικές εντυπώσεις 2 ετών περίπου, δεν είναι δύσκολο για μια εταιρεία να κάνει κάτι πολύ στραβό και να χάσει ό,τι κέρδισε. Αντιθέτως η Sony συνέχισε όπως έπρεπε. Η Microsoft δεν τα πήγε καθόλου άσχημα. Θα ήταν αδύνατο όμως να τα πάει και πολύ καλύτερα, όχι τόσο λόγω Sony, όσο ελέω δικών της εσωτερικών αδυναμιών που μπορούν να αντιμετωπιστούν, όχι όμως από τη μια στιγμή στην άλλη. Και μέσα σε δύο μήνες, σε δεδομένα βιομηχανίας, δεν είναι σίγουρο ότι προλάβαμε να περάσουμε και από τη μία στιγμή σε κάποια άλλη. Εφόσον κρατήσει το επίπεδο που είδαμε φέτος το καλοκαίρι, είναι θέμα χρόνου να καταλήξει με ολοένα και θετικότερο κλίμα.
Τι λέει όμως η ίδια η “σύγκρουση” για την Gamescom του 2014; Δεν συμβαίνει κάθε χρόνο να έχουμε τέτοιες συγκινήσεις σε ευρωπαϊκό έδαφος, άρα ούτε και τόσο έντονο ενδιαφέρον από μέσα άλλων παραδοσιακότερα σημαντικών αγορών από την ευρωπαϊκή. Δεν είναι δυνατό να γνωρίζουμε αν φέτος παρακολουθήσαμε μια εξαίρεση στον κανόνα ή την αρχή μια σημαντικής και ευχάριστης τάσης, σε κάθε περίπτωση όμως το φετινό “δράμα” ήταν καλοδεχούμενο.
Αυτή ήταν μόνο μία πτυχή της έκθεσης. Μία ακόμη ήταν η υποτονική παρουσία των περισσοτέρων Ιαπώνων που εξακολουθούν να βλέπουν την έκθεση ως ευκαιρία να δείξουν τα ήδη γνωστά, απευθείας στο κοινό αυτή τη φορά και δη στο ευρωπαϊκό. Η Capcom απλά ήταν άφαντη, η SEGA στάθηκε για χάρη του Alien: Isolation και η Square Enix καλούσε τον κόσμο στο booth προκειμένου να δει video σε λούπα στις περισσότερες περιπτώσεις. Ακούγεται περίεργο αλλά συνέβη. Η Nintendo έφερε όλους τις τους γνωστούς τίτλους αλλά δεν είχε τίποτα νέο να πει. Ακόμη και η ευρωπαϊκή ημερομηνία του Fantasy Life ανακοινώθηκε μετά την έκθεση. Δεν είναι παράξενη αυτή τη στάση καθώς και στην E3 τα πράγματα είναι κάπως παράξενα για του Ιάπωνες. Στην Gamescom όμως καταλήγουν ακόμη πιο χλιαρά.
Αυτό που δεν συνέβη στην Gamescom είναι να δεχτούμε επίθεση από νέους τίτλους για το 2015. Με ελάχιστες εξαιρέσεις είδαμε τα γνωστά μεγέθη και το βάρος έπεσε σε τίτλους που κυκλοφορούν μέσα στους επόμενους 6 μήνες. Είναι χαρακτηριστικό πως έγινε ακριβώς τέτοια διευκρίνιση και από τη Sony κατά τη φετινή της παρουσίαση. Η Gamescom, παρά την παρουσίαση νέων τίτλων, έμεινε στο μήνυμα ότι στέκεται σε πράγματα που θα δούμε σύντομα, όχι κάποτε. Η ιδιαιτερότητά του, το γεγονός ότι είναι ανοικτή στο κοινό, προφανώς και ορίζει τη στάση αυτή. Ειδάλλως οι εταιρίες θα έδειχναν τίτλους που κανείς επισκέπτης δεν θα έβλεπε ούτε ζωγραφιστούς στο show floor. Και με τον κόσμο να ξεπερνά τις 250.000, κάτι τέτοιο δεν θα ήταν καθόλου, μα καθόλου αστείο.
Βέβαια, και φέτος, κάτι έλειπε. Δεν βάλαμε κάτω όλα όσα ανακοινώθηκαν για να τα μετρήσουμε, αλλά, από τη σκοπιά του Authority, η διαφορά φαίνεται στο φόρτο της δουλειάς μας. Όσο “τρέχει” η E3, δεν υπάρχει ανάσα, δεν υπάρχει έλεος, δεν υπάρχει τελειωμός για τον κόπο και το χρόνο που πρέπει να αφιερώσουμε για να προλάβουμε τα πάντα. Στην Gamescom οι πρώτες 2 μέρες ήταν ανάλογα δύσκολες, όχι όμως και οι υπόλοιπες.
Οι υπόλοιπες ανήκουν στο κοινό. Και από το να φορτωθούμε με επιπλέον μεγάλα λόγια, την προτιμούμε έτσι την έκθεση. Αλλά η υγρασία του Ρήνου…είναι πιο μαρτύριο από όσο ακούγεται.