Sony @ E3 2014: Sony από τα νέα και Sony από τα παλιά

0

Αραφινάριστη υπεροχή

Η παρουσίαση της Sony στη φετινή E3 χωρίζεται, εκ των πραγμάτων, σε δύο φάσεις. Την πρώτη ώρα από τις δύο ειδικά φαίνεται όλα να πηγαίνουν ρολόι. Η δεύτερη ώρα, σαν ατυχής παραγωγή της Sony Pictures, καταφέρνει να “κάνει κοιλιά” πριν “ξυπνήσουμε” πάλι για το ενδιαφέρον τελείωμα.

Όπως πέρυσι στην E3, όπως έκανε φέτος και η Microsoft στη δική της παρουσίαση, η Sony θύμισε ότι τα games και οι gamers είναι πάνω από όλα. Και στην αρχή φάνηκε να ακολουθεί το δικό της γνωμικό/hastag. Όχι όμως όπως πέρυσι.

First Party

Δεν αποκλείεται να “κρατήθηκε” η ιαπωνική εταιρεία αν κρίνουμε από τις εσωτερικές τις παραγωγές. Τρεις μόλις ήταν οι νέοι τίτλοι.

Το “μικρό” Entwined που μία που ανακοινώθηκε και μία που έγινε διαθέσιμο σε PS4. Υποστηρίζει Cross-Buy και αναμένονται εκδόσεις για PS3 και PS Vita. Πρόκειται για τον πρώτο τίτλο του νεότευκτου studio Pixelopus της Sony και δείχνει μαγευτικό.

Ο έτερος νέος τίτλος ήταν το LittleBigPlanet 3 που, λογικό ήταν, έγινε αποδεκτό με επευφημίες. Όχι μόνο είναι προσθήκη σε αγαπητή σειρά, όχι μόνο έχει νέους χαρακτήρες και μεταβλητές, αλλά δεν αγνοεί και την προϊστορία της σειράς. Θα αναγνωρίζει τα εκατομμύρια επίπεδα που έφτιαξαν παίκτες για τους πρώτους δύο τίτλους και, λόγω του design του παιχνιδιού, θα μπορείτε να τα προβάλει με βελτιωμένα γραφικά.

Εδώ τελειώνουν οι τίτλοι που αναπτύσσονται αποκλειστικά στο εσωτερικό της Sony, όχι όμως χωρίς αναφορά στη συνεργασία της εταιρεία με την From Software. Το Project Beast ανακοινώθηκε επισήμως ως Bloodborne. Της ανάπτυξης ηγείται ο Miyazaki Hidetada των Demon’s Souls και Dark Souls. Η κυκλοφορία του τίτλου απέχει ακόμη βέβαια. Θα τον περιμένετε το 2015.

Πάντως το Infamous: First Light είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί. Θα είναι διαθέσιμο μεν τον Αύγουστο και παρότι παρουσιάζεται ως expansion στο Infamous: Second Son, δεν απαιτεί τον πρόσφατο τίτλο για να λειτουργήσει. Ωστόσο όσοι τον έχουν στην κατοχή τους, θα έχουν πρόσβαση σε αδιευκρίνιστο επιπλέον περιεχόμενο. Η κίνηση αυτή έχει προηγούμενο βέβαια. Κάπως έτσι είχε εμφανιστεί και το Infamous: Festival Of Blood για το Infamous 2.

Άλλος ένας τίτλος που είναι σχετικό κατά πόσο λογίζεται νέος (ανάλογα και με την ηλικία του καθενός) είναι το Ratchet & Clank. Ο πρώτος τίτλος της σειράς έρχεται το 2015 με τη Sony να υπόσχεται προσθήκες και αλλαγές, με τεχνικό τομέα που θα πείθει για τα δεδομένα του PS4. Βέβαια δεν είδαμε ούτε ίχνος από τον τίτλο στην παρουσίαση.

Από εκεί και πέρα τα πράγματα ήταν πιο γήινα. Το The Last Of Us Remastered απέκτησε καλοκαιρινή ημερομηνία κυκλοφορίας και είδαμε νέο trailer για το The Order: 1886. Και εδώ μάθαμε ημερομηνία και, όπως σε πολλές περιπτώσεις, ο τίτλος έρχεται το 2015 και συγκεκριμένα το Φεβρουάριο. Παρότι το demo του The Order: 1886 ήταν καλοδουλεμένο σε τεχνικό επίπεδο, ήταν πολύ κρυπτικό ως προς το ίδιο το gameplay και είναι πολύ δύσκολο να βγουν, έστω και πρώιμα, αρκετά ασφαλή συμπεράσματα για τους στόχους της ομάδας ανάπτυξης.

Με τη διάρκεια της παρουσίασης στις 2 ώρες (είναι κάτι σαν άγραφος νόμος για τη Sony στην E3) οι ίδιες παραγωγές δεν θα έφταναν να καλύψουν το χρόνο. Επιπλέον η Sony θέλησε να δείξει ότι μπορεί να παίξει το παιχνίδι των “αποκλειστικοτήτων” που εδώ και χρόνια αξιοποιεί η Microsoft.

Είδαμε λοιπόν trailer για το Destiny και μάθαμε για τα αυτονόητα bundles με PS4. Όχι μόνο αυτό αλλά το λευκό PS4 του bundle θα πωλείται και χωριστά στην ευρωπαϊκή αγορά. Η Sony υποσχέθηκε αποκλειστικό περιεχόμενο μόνο για τα συστήματά της.

Χώρος έγινε και για το Far Cry 4 που συνοδεύτηκε από μια ενδιαφέρουσα ανακοίνωση. Στις εκδόσεις για PS3 και PS4, θα είναι δυνατό να καλέσει κάποιον ο παίκτης για co-op, μέσω PSN φυσικά, ακόμη και αν ο φίλος/γνωστός δεν έχει στην κατοχή του το παιχνίδι. Και μπορούν να παίξουν κανονικά.

Οι μικροαποκλειστικότητες σε περιεχόμενο συνεχίστηκαν στο Diablo III: Ultimate Evil Edition. Εδώ οι παίκτες θα βρουν και dungeon με εχθρούς από το The Last Of Us. Δεν έχει σημασία αν βγαίνει νόημα, σημασία έχει ότι μπορούσε να γίνει κι έγινε.

Αποκλειστικό περιεχόμενο, όπως η χρήση του Hulk στο Disney Infinity 2.0 ήταν άλλο ένα παράδειγμα, αν και η Sony μίλησε για καλύτερη συνεργασία με την Disney, με επιπτώσεις και σε άλλα θέματα.

Ευτυχώς η επόμενη αποκλειστικότητα σε περιεχόμενο συνοδεύθηκε από την ανακοίνωση του Dead Island 2 με ένα πραγματικά αστείο trailer. Σε αυτήν περίπτωση πάντως οι παίκτες PlayStation 4 θα είναι εκείνοι που θα συμμετάσχουν σε beta testing που θα διαρκέσει 30 ημέρες, ενώ θα βρουν και αποκλειστικό class.

Ο επόμενος τίτλος που θα έχει αποκλειστικό περιεχόμενο στο PS4 είναι το Batman: Arkham Knight. Οι κάτοχοι PS4 θα έχουν πρόσβαση σε Scarecrow Nightmare Missions. Αν κρίνουμε από τα αντίστοιχα τμήματα στο Batman: Arkham Asylum, δεν θα είναι κι άσχημα. Ωστόσο στην παρουσίαση της Sony προβλήθηκε για πρώτη φορά gameplay από το νέο τίτλο της Rocksteady. Όταν το δείτε, το τελευταίο πράγμα που θα σας ενδιαφέρει είναι οι αποκλειστικές αποστολές.

Όλοι οι υπόλοιποι σημαίνοντες τίτλοι από άλλους publishers που έκαναν την εμφάνισή τους στην παρουσίαση της Sony, συμπεριλήφθηκαν για εντυπωσιασμό, όχι επειδή συνοδεύονταν από κάποιους είδους αποκλειστικότητα.

Ανακοινώθηκε ότι το Grand Theft Auto V έρχεται σε PS4 (και PC, Xbox One), προβλήθηκε αγγλικό trailer για το Metal Gear Solid V: The Phantom Pain αλλά είδαμε και το πρώτο δείγμα gameplay από το Mortal Kombat X.

Υπήρξε πάντως μια αποκλειστικότητα από τρίτη εταιρεία και πρόκειται για νέο IP μάλιστα. Είναι το Let It Die από την Grasshopper Manufacture του Suda 51. Είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς από το trailer τι έχει κατά νου ο δημιουργός, αλλά…κοινότυπο δεν θα είναι.

Indies

Όπως πέρυσι, έτσι και φέτος, η Sony αφιέρωσε ολόκληρο τμήμα της παρουσίασης στις ανεξάρτητες παραγωγές. Και φρόντισε να εξασφαλίσει, και σε αυτήν την περίπτωση, κάποια περιορισμένη αποκλειστικότητα.

Για αρχή όλοι οι τίτλοι που έχει αναλάβει η Devolver Digital θα εμφανιστούν πρώτα στο PS4 και μετά σε οποιαδήποτε άλλη κονσόλα. Η λίστα περιλαμβάνει τους ακόλουθους τίτλους.

Το ίδιο θα ισχύσει και για το No Man’s Sky της Hello Games. Αν δεν είχατε δώσει αρκετή σημασία στον τίτλο όταν ανακοινώθηκε, το trailer που παρουσιάστηκε αποδεικνύει μονομιάς ότι κάπου που δεν έπρεπε είχατε το μυαλό σας.

Υπήρξαν και μερικοί τίτλοι πάντως που θα είναι αποκλειστικοί στο PS4 (αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θα λείψουν από το PC). Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν τα Magicka 2 από την Paradox αλλά και το Abzu, ένας ιδιαίτερος αισθητικά τίτλος που αναπτύσσεται από τους δημιουργούς του Journey.

Πραγματική, περίπου indie, αποκλειστικότητα βέβαια είναι το Grim Fandango. Εδώ είναι που πιάνει κάπως τόπο η προαναφερθείσα συνεργασία με την Disney. Το Grim Fandango ανήκει πλέον στην εταιρεία που θρέφει ο Mickey και θα διασκευαστεί για να κυκλοφορήσει αποκλειστικά σε PS4 και PS Vita. Σε αυτήν την περίπτωση τουλάχιστον η αποκλειστικότητα είναι σίγουρη αφού την παραγωγή αναλαμβάνουν από κοινού Double Fine Productions του Tim Schafer αλλά και η ίδια η Sony. Θα χρειαστεί να κάνετε υπομονή κάπως αφού το μόνο που είδαμε στην παρουσίαση σχετικά με την αναβίωση του αγαπημένου adventure είναι αυτό:

PS Vita

Η παρουσίαση είχε χώρο και για hardware. Ή έστω για συζήτηση επ΄ αυτού. Έγινε ειδική αναφορά στο PS Vita και σε μια χούφτα τίτλους που ετοιμάζονται ειδικά για αυτό (φαινόμενο-εξαίρεση πλέον) και, παρότι δεδηλωμένα περιμένει χειρότερη πορεία για το φορητό της σύστημα, η Sony δεν έχασε ευκαιρία να επιχειρηματολογήσει ότι πρόκειται για το ιδανικό mobile platform. Ανέφερε ότι ετοιμάζονται περισσότεροι από 100 τίτλοι για αυτό (χωρίς να σχολιάζει το ποιόν τους) και θύμισε ότι PS Now και Remote Play φροντίζουν για “πρόσβαση” ή επέκταση τίτλων PS3 και PS4.

PS TV

Ακριβώς τα ίδια είχε να πει φυσικά για το PlayStation TV, όπως θα λέγεται το PS Vita TV στις δυτικές αγορές κατά το ερχόμενο φθινόπωρο. Θα κοστίζει 100 δολάρια, ενώ στα 139 θα περιλαμβάνει κάρτα μνήμης 8GB, DualShock 3, καλώδιο HDMI και το The LEGO Movie Videogame. Στην περίπτωση της Ευρώπης θα πωλείται προς 99 ευρώ αλλά δεν θα περιλαμβάνει DualShock 3.

Εδώ φυσικά οι αρετές είναι ίδιες με εκείνες του PS Vita. Η micro console που μοιράζεται τεχνικά χαρακτηριστικά με τη φορητή κονσόλα έχει πρόσβαση στους ίδιους τίτλους με κανονικό χειριστήριο. Εκτός βέβαια αν πρόκειται για τίτλο που απαιτεί χειρισμό με αφή. Το ότι λειτουργεί με κανονικό χειριστήριο βέβαια, καθιστά το PS TV πιο χρήσιμο ακόμη για Remote Play τίτλων PS4, ειδικά από τη στιγμή που συνεργάζεται και με DualShock 4.

Η Sony προτάσσει το PS TV ως προέκταση του PS4 για να παίξει κανείς, με Remote Play, σε άλλη τηλεόραση, σε χώρο διαφορετικό από όπου βρίσκεται η κονσόλα, αλλά και ως πύλη σε τίτλους PS Vita, PSone, PS2 Classics, PSP και αργότερα, με το PS Now, σε τίτλους PS3. Αν η υπηρεσία PS Now είχε ελπίδα να λειτουργήσει σύντομα σε μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής αγοράς και η προσφερόμενη βιβλιοθήκη τίτλων ήταν μεγάλη τότε η λιλιπούτεια κονσόλα της Sony θα μπορούσε κάλλιστα να είναι το μόνο πράγμα που θα μείνει στη θέση του γηραιού PS3.

Παραμένει ενδιαφέρον πείραμα που σε βάθος χρόνου μπορεί να είναι το μόνο άλλο προϊόν PlayStation πλην του εκάστοτε πιο πρόσφατο συστήματος.

Η Sony στάθηκε σύντομα και στη νοοτροπία της ως προς το hardware, ίσα ίσα για να αναφέρει το Project Morpheus και πως η PS Camera προσφέρθηκε εξ αρχής ως αξεσουάρ και όχι ως πακέτο α λα Xbox One και Kinect. Αυτή τη φορά η προσπάθεια για μπηχτή φάνηκε κουρασμένη και πιο επιτηδευμένη από όσο είχε νόημα. Άλλωστε η Microsoft μόλις άλλαξε πορεία. Εδώ φάνηκε λίγο η Sony από τα παλιά, η Sony που καλομαθαίνει όταν έχει το πάνω χέρι και πιστεύει ότι κάποια πράγματα είναι πιο σημαντικά από όσο πρέπει.

PS Now

Σειρά είχαν οι υπηρεσίες της Sony για το PlayStation. Το PS Now περνά σε φάση open beta από την τελευταία μέρα του Ιουλίου, για Αμερική και Καναδά, και αν όλα πάνε καλά η υπηρεσία θα είναι διαθέσιμη σε όλους εντός τους έτους. Πρώτα ξεκινά στο PS4, με PS3, PS Vita (άρα και PS TV) αλλά και συγκεκριμένες τηλεοράσεις Sony BRAVIA να ακολουθούν. Το μέλλον στη δική μας περίπτωση παραμένει άγνωστο και κυρίως για τεχνικούς λόγους.

Όσο για το PSN μάθαμε ότι βρίσκεται σχεδόν σε κάθε PS4, με το 95% των χρηστών του νέου συστήματος να είναι συνδεδεμένοι στο δίκτυο. Περιέργως η προώθηση τίτλων free-to-play αλλά και νέου δωρεάν DLC για το Playroom συνδυάστηκε με δηλώσεις για το PSN και την προσθήκη YouTube app και δυνατότητα YouTube upload μέσω του SHAREfactory. Με εξαίρεση το τελευταίο, τα υπόλοιπα δεν είναι δυνατά χάρη στο ίδιο το PSN και τις ιδιαίτερες ικανότητές του ή τις καινοτομίες που επιμένει η Sony ότι παρουσιάζει.

Η μόνη καινοτομία που όντως αναγνωρίζουμε και ελάχιστα έχουμε δει να εφαρμόζεται μέχρι τώρα (βλ. Dead Nation) είναι η δυνατότητα αλληλεπίδρασης κατά το live streaming. Η Sony μίλησε και πάλι για τέτοια στοιχεία αλλά δεν είχε κάποιο ζωντανό παράδειγμα.

Το μπέρδεμα των υπηρεσιών συνεχίστηκε με την πληροφορία ότι η συνδρομή PS Plus θα καλύπτει και την παροχή πρωτότυπου τηλεοπτικού περιεχομένου. Τι σημαίνει αυτό;

Σημαίνει ότι η τηλεοπτική σειρά Powers, η οποία βασίζεται στο ομώνυμο comic, θα είναι διαθέσιμη χωρίς επιπλέον χρέωση στους συνδρομητές PS Plus. Οι υπόλοιποι θα έχουν πρόσβαση στο πρώτο επεισόδιο και τα υπόλοιπα θα παρέχονται επί πληρωμή. Φυσικά και δεν μας αγγίζει άμεσα το πλάνο αυτό, αλλά μας φέρνει στο πιο παράξενο τμήμα της παρουσίασης. Παρότι η σειρά θα προβάλλεται κανονικά σε τηλεοπτικά δίκτυα, η παροχή του μέσω PSN παρουσιάζεται ως νεωτερισμός αντί για καλοδεχούμενη ευκολία και δεν συνοδεύεται από κάποιο ιδιαίτερο πλεονέκτημα.

Επιπλέον, συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο, παρουσιάστηκε trailer για το κινηματογραφικό Ratchet & Clank

Το κακό με τις αναφορές αυτές είναι πολλαπλό. Για αρχή δεν συμβαδίζουν με την ιδέα ότι προέχουν τα games. Επιπλέον η E3 δεν είναι το φυσικό τους περιβάλλον, ούτε και το μέρος στο οποίο τέτοιες προσπάθειες αποκτούν φωνή και ταυτότητα. Θα μπορούσαν να ακουστούν καλύτερα στην ComiCon ή κάποιο ξεχωριστό media briefing κομμένο και ραμμένο για την περίσταση. Αντί αυτού τα πράγματα μπερδεύτηκαν και ο ρυθμός κάπου χάθηκε στην παρουσίαση της E3.

Καλώς προσπαθεί η Sony σε αυτόν τον τομέα, δεν υπάρχει αμφιβολία. Το ίδιο κάνει η Microsoft και, στην πραγματικότητα, όλοι ακολουθούν το παράδειγμα των HBO, Netflix και, εσχάτως, Amazon. Ωστόσο δεν βλέπετε τη Netflix να ανακοινώνει το House Of Cards στην E3, κι ας έχει το δικό της app δεξιά κι αριστερά.

Φέτος η Sony ένιωσε την ανάγκη να χρησιμοποιήσει ξανά την ατάκα ότι όλα τα τμήματα της Sony Entertainment ενώνουν τις δυνάμεις τους για την υποστήριξη του PlayStation και κάθε χρόνο τα αποτελέσματα είναι “λίγα”. Πόσο μάλλον για την Ελλάδα. Επικοινωνιακά η Sony θα μπορούσε να το χειριστεί αρκετά διαφορετικά το ζήτημα. Αλλά ξέρετε τι λένε για τις συνήθειες.

Στα δικά μας όμως, η παρουσίαση της Sony είχε επιπλέον μηνύματα. Το PS Vita και το PS TV είναι, λίγο-πολύ, ένα και το αυτό και βασίζονται σε υπηρεσίες και στο PS4 για να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά. Indie games και Cross-Buy βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση, καλύπτοντας τα κενά σε ειδικά και αποκλειστικά IP και νέους τίτλους.

Το PlayStation 3 αναφέρθηκε κυρίως φευγαλέα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το LittleBigPlanet 3 θα κυκλοφορήσει και στην κονσόλα του 2006 αλλά αυτό δεν αναφέρθηκε ποτέ στην παρουσίαση. Φέτος έπεσαν οι τίτλοι τέλους για το PS3, αφού ακόμη και διάφορα indie games ανακοινώνονται για PS4 και PS Vita, όχι όμως απαραίτητα και για PS3. Μικρότερες παραγωγές θα το κρατήσουν ακόμη λίγο στη ζωή μέχρι να γίνει το αναπόφευκτο και το απολύτως φυσιολογικό.

Η γενιές δεν αλλάζουν άλλωστε όταν το λένε απλά οι εταιρείες, αλλά όταν το παίρνουν απόφαση οι developers, οι publishers και το κοινό το ίδιο. Και αυτό είναι το σωστό.

Όσο για το αν η Sony κέρδισε και πάλι φέτος τις εντυπώσεις…η συζήτηση θα μαίνεται για κάποιο διάστημα. Φέτος εμφανίστηκε πιο μπερδεμένη από πέρυσι. Βάσει προϊστορίας είναι φυσικό να προκύπτει μια μικρή ανησυχία για το πώς θα διαχειριστεί την εμφανή υπεροχή της η ιαπωνική εταιρεία. Όμως όσο έμενε στα του gaming έδειχνε ότι, παρά τις υποσχέσεις για το 2015 και τα λίγα πραγματικά “νέα” εξακολουθεί να έχει ιδιαίτερη ματιά για συνεργασίες. Είτε πρόκειται για indies, είτε για δικά της εσωτερικά πειράματα κ.α. Αυτό, αν μη τι άλλο, ξεχωρίζει εδώ και χρόνια τη Sony και δίνει ιδιαίτερα χαρακτήρα στη Sony Worldwide Studios.

Όπως αναφέρθηκε και επί σκηνής, είναι σημαντικό να βλέπουμε αλλά και να θυμόμαστε τίτλους όπως το Vib Ribbon.

Για αυτό και έμεινε για το τέλος το πρώτο trailer για το Uncharted 4: A Thief’s End, με δείγμα από την προφανώς εκπληκτική μηχανή γραφικών της Naughty Dog. Ευτυχώς. Όχι επειδή είναι Uncharted. Αλλά επειδή η Naughty Dog είναι σύμβολο για όσα έχει κάνει σωστά κατά καιρούς η Sony Computer Entertainment.

About Author

Όταν δεν πίνει καφέ, πίνει καφέ. Γράφει για games από το 2003, συναντά, για κάποιο άγνωστο λόγο, τα πιο περίεργα bugs και όποτε δεν βρίσκει καφέ, λειτουργεί ως αρχισυντάκτης. Ύστερα από κάθε μακροβούτι σε gadgets, games και βιβλία ιστορίας, βγαίνει στην επιφάνεια για να πάρει αέρα και να κάνει διορθώσεις. Τότε είναι και πιο επικίνδυνος. Αρθρογραφία του έχει εμφανιστεί σε GamePro, Computer Games Magazine, RAM, bit, Digipedia κ.α. Μετέφρασε βιβλίο για το Tai Chi. Don't ask.

Leave a Reply

κατασκευή ιστοσελίδων Web and Art Solutions