Ήδη από την παρουσίαση του στην περσινή Ε3 και την κυκλοφορία της beta πριν μερικούς μήνες, το Project Spark αποτελούσε ένα στοίχημα για την Microsoft. Βλέποντας παράλληλα και την επιτυχία που πραγματοποίησαν τα LittleBigPlanet ως αντίπαλο δέος από πλευράς Sony, η κυκλοφορία ενός παιχνιδιού στο οποίο ο παίκτης θα μπορούσε να δημιουργήσει και τα δικά του έργα, πέρα από την όποια βασική ιστορία, ήταν μια σχετικά εύκολη απόφαση. Και όπως φαίνεται ήταν μάλλον και η σωστή.
Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, το Project Spark προσφέρει 4 βασικές επιλογές. Αρχικά το Campaign Mode με την ονομασία Champions Quest, δίνει τις βάσεις όσον αφορά την ιστορία και το υπόβαθρο του τίτλου. Καλοσχεδιασμένο και απλούστατο, δίνει στον παίκτη την ευκαιρία να πάρει μια πρώτη γεύση από το περιβάλλον που έχει να αντιμετωπίσει, λειτουργεί ως tutorial τρόπον τινά, δηλαδή αναλύει σε βάθος το σενάριο, όλους τους μηχανισμούς που θα βρεθούν στο δρόμο του στη συνέχεια. Οι 4 πρωταγωνιστές, ή αλλιώς Champions, καλούνται να ολοκληρώσουν συγκεκριμένα quests, που περιλαμβάνουν αρκετά μεγάλο βαθμό μονομαχιών με σπαθιά, πολλαπλά στοιχεία RPG και σημαντικό βαθμό από looting στις επιμέρους περιοχές του χάρτη. Η συνολική εμπειρία, αν και μικρή και πολύ γραμμική, δεν παρουσιάζει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα και μπορεί να θεωρηθεί διασκεδαστική.
Το μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού όμως είναι το κομμάτι της δημιουργίας. Πιο συγκεκριμένα μπορείτε να κατασκευάσετε, είτε από το μηδέν είτε βασιζόμενοι στο περιεχόμενο της βασικής τοπογραφίας του τίτλου, ένα νέο περιβάλλον στο οποίο έχετε τον απόλυτο έλεγχο, μέχρι και στην παραμικρή λεπτομέρεια. Για παράδειγμα, υπάρχει η δυνατότητα προσθήκης μερικών στοιχείων, όπως τα ζώα ή τα φυτά, που έχουν μόνο αισθητική αξία αλλά η κατασκευή τους και μόνο αποτελεί έναν ευχάριστο πονοκέφαλο. Μιλάμε άλλωστε για ένα πολύ εύχρηστο user interface, που δεν κουράζει τον χρήστη και με πληθώρα επιλογών, που ανοίγει διάπλατα τις πόρτες για κάθε είδους δημιουργία. Από τα κυριότερα (όπως την εξέλιξη των μαχών) μέχρι τα πλέον μικρά στοιχεία (π.χ. τη ροή των ποταμών) που διακρίνουν κάθε παιχνίδι, ταινία ή γενικά κάθε αποτέλεσμα που θα βγει από το μείγμα που θα κατασκευαστεί, είναι προσεγμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να εφαρμόζονται με ευκολία οποιαδήποτε στιγμή.
Εκεί άλλωστε ξεχωρίζει και το Project Spark, σε σχέση με τον ανταγωνισμό του. Οι μηχανισμοί και τα εργαλεία με τα οποία είναι δομημένο το σύστημα κατασκευής, είναι εξαιρετικά αποτυπωμένα πάνω στο χειριστήριο του Xbox One. Με ένα πάτημα εμφανίζεται editor menu, στο οποίο παρατίθενται όλες οι επιλογές που επιτρέπουν όχι μόνο την προσθήκη ή την αφαίρεση στοιχείων, αλλά και τη διαμόρφωση του κάθε ενός. Σημαντική λειτουργία είναι και η δοκιμή των όσων έχουν υλοποιηθεί κατά την διάρκεια της κατασκευής, αφού μπορείτε να “μπείτε” στο δημιούργημά για να εξετάσετε πώς λειτουργεί στην πράξη, ενώ εξέχοντα ρόλο παίζουν και οι βοήθειες που παρέχονται on-the-go, όταν η όλη προσπάθεια φαίνεται να καταλήγει σε αδιέξοδο. Παρότι τα λάθη είναι αναπόφευκτα και ο χρόνος κατασκευής θα είναι μεγάλος παρά τις όποιες προσπάθειες για το αντίθετο, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ευχάριστο και θα δικαιολογεί όλον τον κόπο που προηγήθηκε.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι το community που έχει δημιουργηθεί στο Project Spark. Η δυνατότητα διαμοιρασμού των δημιουργιών των χρηστών είναι εύκολη και κάθε κατασκευή που έχει γίνει, καταλαμβάνει λίγο χώρο στη μνήμη, καθιστώντας κατέβασμα και δοκιμή διαδικασίες με μηδενική τριβή. Όπως και στα περισσότερα παιχνίδια του είδους, υπάρχουν υπέροχα δείγματα από τους fan, με τα αποτελέσματα να είναι τόσο άρτια που προκαλούν κάθε είδους φαντασία. Είναι ενδεικτικό ότι η πιο δημοφιλής δημιουργία είναι το Pac-Man, όπως αυτό σχεδιάστηκε στο Project Spark ενώ θα βρείτε ακόμη και “remake” του Limbo. Ειδικά στα υψηλότερα level που ξεκλειδώνονται πρόσθετα στοιχεία (από σπαθιά και δυναμίτες, μέχρι κεριά), οι δυνατότητες είναι πολλαπλάσιες και το αποτέλεσμα είναι, σε περιπτώσεις, φαντασμαγορικό. Βέβαια, αυτά τα πρόσθετα στοιχεία είναι αρκετά κοστοβόρα, πόσο μάλλον όταν για να εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα credits, χρειάζονται πολλές και επίπονες ώρες παιχνιδιού. Υπάρχει λόγος άλλωστε που μπορείτε να αγοράσετε in-game tokens με κανονικό χρήμα.
Όλα αυτά γίνονται, ενώ η τεχνολογία πάνω στην οποία έχει βασιστεί ο τίτλος είναι χαρακτηριστική αποτύπωση μιας μηχανής γραφικών ανεπτυγμένης για την προηγούμενη γενιά. Παρόλα τα προβλήματα που ίσως προκύψουν με την ανάλυση αλλά και την προοδευτική πτώση του frame rate όσο γεμίζει ο δημιουργικός “καμβάς”, δεν επηρεάζουν έντονα τη συνολική εμπειρία, προσφέρουν όμως μικρές και μεμονωμένες στιγμές εκνευρισμού. Το ίδιο ισχύει και με τα voice over, τα οποία θα μπορούσαν να έχουν λίγη παραπάνω ζωντάνια, δεδομένου και του περιβάλλοντος στο οποίο διαδραματίζεται το παιχνίδι. Επιπρόσθετα, αρκετά περιορισμένη είναι και η χρήση των μουσικών κομματιών και των ηχητικών εφέ, που ενώ ντύνουν όμορφα τα βασικά μέρη του παιχνιδιού, όσο εξελίσσονται οι δημιουργίες, αυτά φαίνονται να επαναλαμβάνονται. Αντίθετα, τα οπτικά εφέ, όπως ο φωτισμός ή οι αντανακλάσεις, είναι πιο πλουραλιστικά δοσμένα και αποδίδουν δυνατό αποτέλεσμα. Τέλος, άξια αναφοράς είναι η χρήση των Smartglass και Kinect, ως βοηθητικά εργαλεία στις επιμέρους κατασκευές, το καθένα με τον δικό του τρόπο. Με το SmartGlass μπορείτε να ορίσετε κάποιες λεπτομέρειες όπως το χρώμα των δέντρων ενώ με το Kinect μπορείτε ουσιαστικά να ηχογραφήσετε τα δικά σας ηχητικά εφέ, αφήγηση κ.λπ.
Ως συμπέρασμα, το Project Spark είναι ένας από τους πιο φιλικούς προς τον χρήστη τίτλους που βρίσκονται στην αγορά. Αν θέλετε να ασχοληθείτε στο μέλλον με το game design και τις συναφείς ασχολίες, αυτός είναι ο ιδανικός τίτλος για να ξεκινήσετε ή να πειραματιστείτε στις επιμέρους διαθέσιμες τεχνικές. Η κατασκευή των όποιων κόσμων και παιχνιδιών είναι εύκολη συγκριτικά με άλλους παρόμοιους τίτλους, ενώ τα συναισθήματα που προκαλούνται μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση μιας καλής δημιουργίας, ειδικά αν κερδίσει και την αποδοχή της κοινότητας, είναι ιδιαίτερη ανταμοιβή. Παρά τα, κυρίως τεχνικά, παραστρατήματα.
Version Tested: Xbox One