XCOM: Enemy Within – Review

0

Ο εχθρός είναι πλέον γνωστός και η “ζημιά” μεγαλύτερη

Το XCOM: Enemy Unknown ήταν μια από τις πιο ευχάριστες κυκλοφορίες του περασμένου έτους και σημαντική ουσιαστικά αναβίωση του franchise της Firaxis. Δεδομένου δε ότι μιλάμε για τη Firaxis, το XCOM: Enemy Within δεν είναι expansion που επεκτείνει τόσο τον αρχικό τίτλο πέρα από το κλασικό του τέλος αλλά ακολουθεί τη νόρμα των αντίστοιχων επεκτάσεων που συναντά κανείς στο Civilization. Δηλαδή ο στόχος είναι να κάνει τον παίκτη να ξεκινήσει από την αρχή.

Σαφώς και υπάρχουν νέοι χάρτες και αποστολές που προσθέτουν ποικιλία η οποία έλειπε προηγουμένως (αν και, κατά την παράδοση της Firaxis, εξακολουθούν να μη διορθώνουν τα ζητήματα του endgame), ακόμη και νέο υποσενάριο αλλά, ας μη γελιόμαστε, αυτές οι είναι κυρίως κοσμητικές αλλαγές. Οι πιο ουσιώδεις αποτελούν όντως επιχείρημα για να ξεκινήσει κανείς ξανά διότι τον περιμένει αρκετά διαφορετική εμπειρία.

Προφανώς η προσοχή σε τακτική και στρατηγική είναι η κολόνα του παιχνιδιού αλλά το νέο resource που ονομάζεται meld και οι επιπτώσεις που φέρνει η προσθήκη του είναι πραγματικά τεράστιες. Το meld είναι ο μόνος τρόπος να αποκτήσει πρόσβαση ο παίκτης σε μονάδες MEC αλλά και να κάνει γενετικές τροποποιήσεις σε άλλες, δηλαδή να αξιοποιήσει γνώση που αποκτά από τη μελέτη των εξωγήινων προς όφελός του. Η εξασφάλιση του meld δεν είναι απλή ούτε σε εκτέλεση ούτε σε αντίκτυπο. Βρίσκεται σε ειδικά δοχεία που βρίσκονται σε 2 σημεία κάθε χάρτη. Ο παίκτης δεν ξέρει εξ αρχής που είναι και πρέπει να τα ανακαλύψει. Ωστόσο, άσχετα με το πότε αντιλαμβάνεται ο παίκτης την ύπαρξή τους, ο χρόνος μετρά αντίστροφα από την πρώτη σειρά. Βλέπετε το meld έχει…ημερομηνία λήξης που ανατίθεται τυχαία κάθε φορά και μετριέται σε σειρές. Αυτό σημαίνει πως ενώ στο XCOM: Enemy Unknown η πιο φρόνιμη προσέγγιση ήθελε τον παίκτη να προσέχει κάθε του βήμα, να μη βιάζεται και να προσπαθεί να αφαιρέσει κάθε κίνδυνο, έναν-έναν, στο XCOM: Enemy Within αναγκάζεται να κινηθεί πιο σπασμωδικά, προκειμένου να έχει ελπίδα να αποκτήσει πρόσβαση στα πιο καίρια νέα χαρακτηριστικά του τίτλου.

Η κλιμάκωση του κινδύνου και της έντασης είναι άτιμο πράγμα και…κολλητικό. Αυτή είναι που δίνει άλλο χαρακτήρα στο XCOM: Enemy Within αλλά και λόγο στον παίκτη να αφιερώσει, ξανά, δεκάδες ώρες από τη ζωή του στο franchise. Όσο για τις νέες μονάδες, αυτές συνοδεύονται από τους δικούς τους προβληματισμούς. Τα MEC είναι μηχανικές κατασκευές που ελέγχονται από cyborgs. Είναι τεράστια, συγκριτικά με άλλες μονάδες τουλάχιστον, πανίσχυρα και, αναμενόμενα, κάπως αργά. Αλλά μικρό το κακό αφού όχι μόνο αντέχουν να ξεκάνουν ολόκληρη ομάδα από αντίπαλες μονάδες αλλά μπορούν κάλλιστα να παίξουν το ρόλο κάλυψης για τις δικές σας. Η χαρά που συνοδεύει την απόκτησή τους δεν κρατά για πάντα βέβαια αφού και οι εξωγήινοι παίζουν ανάλογο παιχνίδι με τα λεγόμενα Mectoids.

Οι γενετικές τροποποιήσεις δεν είναι το ίδιο εντυπωσιακές σε πρώτη ανάγνωση αλλά, συνολικά, είναι όντως χρήσιμες. Σε έναν κόσμο όπου βασιλεύει το permadeath, το ότι μπορείτε να έχετε κάποια μονάδα με δεύτερη καρδιά ώστε να μην πεθαίνει την πρώτη φορά που θα χάσει και το τελευταίο hit point είναι πολύ μεγάλη ανάσα. Υπάρχουν αρκετά περιθώρια για βελτιώσεις σε τομείς όπως η όραση (για αυξημένες πιθανότητες υπό γωνία critical hit κ.α.) που ξεκινούν ταπεινά και αναδεικνύονται σε συμπληρωματικά μα όχι ανούσια εργαλεία στα σωστά χέρια.

Αφήνοντας στην άκρη το ότι υπάρχουν πλέον επιλογές για φωνές χαρακτήρων σε διάφορες γλώσσες (ανάλογα με την καταγωγή τους υποτίθεται) και η διακόσμηση μονάδων με άλλοτε λογικές και άλλοτε τελείως παράλογες στιλιστικές επιλογές, μένει η υποχρεωτική αναφορά στους EXALT. Παρουσιάζονται ως νέα μεγάλη δύναμη αλλά αποτελούν, κατά κόρον, αντιπερισπασμό με μεγαλύτερη αξία στο metagame. Κάνουν ό,τι μπορούν για να αποσπάσουν ερευνητικά μυστικά και να τα αξιοποιήσουν εναντίον του παίκτη. Σε γενικές γραμμές έχουν παρόμοια μέσα στη διάθεσή τους με τη διαφορά ότι πιστεύουν σε ένα μέλλον συνεργασίας με τους εξωγήινους εισβολείς. Τραβούν την προσοχή του παίκτη εντός και εκτός αποστολών, υπονοείται ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στο τροποποιημένο σενάριο αλλά…ας μη γελιόμαστε. Έτσι κι αλλιώς δεν ασχολείται κανείς με το XCOM για το σενάριο όσο για το ότι η υψηλή πρόκληση δίνει άλλη γεύση σε κάθε επικράτηση επί του αντιπάλου.

Τουλάχιστον αυτή απλώνεται πλέον σε πολλά περισσότερα επίπεδα και, πιο σημαντικά, χάρτες, επομένως η επανάληψη του XCOM: Enemy Unknown μειώνεται και η γενική εντύπωση βελτιώνεται χάριν αυτού. Εξυπακούεται πάντως ότι η αλλαγή του ρυθμού έχει ακόμη πιο δραματικές (και απαιτητικές) επιπτώσεις στο multiplayer όπου κάθε άλλος παίκτης είναι εξ ορισμού πιο απρόβλεπτος.

Μέσα σε όλα περιορίστηκαν bugs και λοιπές ανισορροπίες. Σημείο τριβής, ως είθισται, θα είναι η τιμολόγηση του Enemy Within. Οι κάτοχοι του XCOM: Enemy Unknown στο PC, μπορούν να το αγοράσουν όπως οποιαδήποτε άλλη επέκταση προς 20 ευρώ περίπου. Οι εκδόσεις για κονσόλες κοστίζουν το διπλάσια, περιλαμβάνουν και το αρχικό παιχνίδι και στην ουσία δεν διατίθεται επιλογή α λα DLC. Μπορεί κάλλιστα ο περιορισμός να υφίσταται και ελέω πολιτικής της κάθε δικτυακής πλατφόρμας αλλά, όπως και να το δει κανείς, οι φανατικότεροι του XCOM που προτίμησαν την έκδοση για κονσόλες είναι, οικονομικά, οι πιο χαμένοι όλων.

Αν δεν ήταν τόσο ποιοτικό όσο και ξεχωριστό το XCOM: Enemy Within, τα πράγματα θα ήταν, φανταζόμαστε, πολύ διαφορετικά.

9

About Author

Όταν δεν πίνει καφέ, πίνει καφέ. Γράφει για games από το 2003, συναντά, για κάποιο άγνωστο λόγο, τα πιο περίεργα bugs και όποτε δεν βρίσκει καφέ, λειτουργεί ως αρχισυντάκτης. Ύστερα από κάθε μακροβούτι σε gadgets, games και βιβλία ιστορίας, βγαίνει στην επιφάνεια για να πάρει αέρα και να κάνει διορθώσεις. Τότε είναι και πιο επικίνδυνος. Αρθρογραφία του έχει εμφανιστεί σε GamePro, Computer Games Magazine, RAM, bit, Digipedia κ.α. Μετέφρασε βιβλίο για το Tai Chi. Don't ask.

Leave a Reply

κατασκευή ιστοσελίδων Web and Art Solutions